Hoe vaak CV-ketel bijvullen?

Een CV-ketel, ofwel centrale verwarmingsketel, bevat water dat opgewarmd wordt zodra je ergens in huis een warme kraan opendraait. Dit is wanneer je je douche aanzet, heet water uit de kraan tapt of wanneer je de kachel aanzet. Een ketel verwarmt het water en circuleert het rond naar de plaats waar het nodig is. Het water in de ketel wordt telkens verwarmd tot de gewenste temperatuur en gaat rond in je woning. Het water dat afgekoeld is komt weer terug in de ketel en wordt weer opgewarmd. Zo ontstaat er een lopend proces van water dat circuleert in het huis om de woning op te warmen.

Het kan gebeuren dat je ineens geen warm water meer hebt bij het opendraaien van de kraan of dat je verwarming niet meer warm wordt. Wanneer dit het geval is, is de druk van de CV-ketel waarschijnlijk te laag en moet deze bijgevuld worden. Bij SmartCV vertellen we je graag meer over hoe dit in zijn werk gaat.

Hoe weet je of het tijd is om je CV-ketel bij te vullen?

Er zijn drie manieren om erachter te komen of je jouw CV-ketel moet bijvullen. De eerste manier is wanneer de thermostaat een signaal geeft dat het water bijgevuld moet worden. Dit is meestal alleen het geval bij wat meer moderne thermostaten. Een andere manier hoe je kunt merken dat het tijd is om de CV-ketel bij te vullen is door de drukmeter die hierop zit. Komt deze onder de 1 bar, dan zul je hem moeten aanvullen tot 2 bar.

Een laatste manier om te weten of je je CV-ketel moet bijvullen is wanneer je water hoort ‘vallen’ in de buizen en radiatoren. Dit is een teken dat er te weinig water in het systeem zit. Wij van SmartCV raden aan om te kijken naar het aantal bar dat op de ketel zit.

Dit is hoe een CV-ketel wordt bijgevuld

Voor het bijvullen heb je een aantal spullen nodig, dit zijn een vulslang, een emmer, een doekje en een waterpomptang. Nu ga je als volgt te werk:

  1. Voor je de CV-ketel kunt bijvullen moet je de temperatuur van de ketel naar beneden draaien en de radiatorkranen overal opendraaien.
  2. Tijdens het bijvullen is het belangrijk dat je in de gaten houdt hoe ver de bar staat.
  3. Vervolgens wordt de vulslang aangesloten op de dichtstbijzijnde waterkraan, waarbij deze voorzichtig wordt gevuld.
  4. De kraan wordt gesloten en het andere uiteinde van de slang wordt aangesloten op de vulkraan.
  5. Vervolgens kan alles opengedraaid worden en wordt de ketel gevuld.
  6. Nadat de ketel is gevuld tot 2 bar is dit een goed moment om de CV-ketel te ontluchten. Dit kan ervoor zorgen dat er weer wat druk vanaf gaat. Houdt de vulslang dus nog even aangesloten.
  7. De laatste stap is het loshalen van de vulslang. Hierbij wordt eerst de kant van de ketel losgemaakt, dit wordt in een emmer gelegd, om vervolgens de andere kant van de kraan los te koppelen. Laat de slang leeglopen in de emmer en zet de thermostaat weer op de goede temperatuur.

Bij SmartCV raden we je aan de CV-ketel ongeveer één keer per jaar aan te vullen. Door elk jaar de ketel bij te vullen, zorg je ervoor dat de druk niet te laag komt te staan. De druk kan te laag worden doordat het water in de ketel verdampt. Wanneer dit wel het geval is, kan de ketel uitvallen. Als je twee keer of meer per jaar je ketel moet bijvullen, dan kan dit duiden op een lekkage.

Wil jij graag jouw CV-ketel laten vervangen door een specialist? We vertellen je graag wat de kosten voor het vervangen zijn en adviseren je over de beste opties voor jouw situatie!

 

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.